top of page

Willem Boel

De Nieuwe Molens #14, 2018

De Nieuwe Molens #14

Het werk ‘De Nieuwe Molens #14’ van Willem Boel straalt een ongemakkelijke rust uit, zoals het daar staat te midden van de velden. Een rust waar Vincent Van Gogh krampachtig naar op zoek was tijdens zijn voettocht van de Borinage naar de Vlaamse Ardennen. Hij wilde weg. Weg uit de steenkoolmijnen, weg uit de armoede. Maar vooral weg uit zijn eigen hoofd. De reeks ‘De Nieuwe Molens’ is vernoemd naar de gelijknamige fabriek in Gent waar Boel een tijd verbleef als conciërge. Boel heeft een voorliefde voor verlaten industriële gebouwen, omdat deze de sporen dragen van ontelbare handelingen en materialen die niet direct hun doel prijsgeven. Wanneer je zo’n gebouw binnentreedt,ontstaat een zekere opwinding. ‘Wat ga ik hier vinden? Mag ik hier wel zijn? Deze spanning, tussen enerzijds de rust die in de natuur gevonden kan worden en de opwinding van een verlaten ‘gebouw’, wordt opgewekt door ‘De Nieuwe Molens#14’. Het werk lijkt een toevluchtsoord dat tegelijk aantrekt en bereikbaar is. De tweestrijd tussen de fysieke mogelijkheid om het werk te betreden en de psychische barrière die zegt het niet te doen, is onmiskenbaar aanwezig. Dat wordt in deze opstelling versterkt door de steiger waarop het werk geplaatst is. Al deze elementen doen nadenken over hoe het had kunnen zijn. Misschien zou Van Gogh zich aangetrokken gevoeld hebben tot het werk. Misschien zou hij zich overgegeven hebben aan de opwinding. Misschien zou hij de zo gesmachte rust gevonden hebben, toch voor even.

Tekst door Maren Duflou


Willem Boel




Willem Boel (Sint-Niklaas, 14/03/1983) is een Belgisch kunstenaar en woont en werkt in Gent, waar hij ook zijn opleiding genoot. Hij behaalde zijn master in Visual Arts aan Luca School Of Arts. Sinds 2009 werkt hij aan een interdisciplinair oeuvre dat zich uitstrekt over verschillende media, met de nadruk op installaties, vaak monumentale werken in de publieke ruimte. Willem Boel stelt regelmatig tentoon in binnen-en buitenland en won onder meer de Grand Prix op het Salon de Montrouge (FR, 2015), wat hem een tentoonstelling in Palais De Tokyo, Parijs (FR) opleverde. In 2021 startte hij een samenwerking met Galeria Hilario Galguera in Mexico-City (MEX) en Madrid (ES). In 2022 en 2023 waren er onder andere expo’s bij DMW Gallery Antwerpen (BE), Galeria Hilario Galguera Madrid (ES), Weltkunstzimmer Düsseldorf (DE), Sculptura Brussel (BE) en Platform 6A Otegem (BE). Begin 2022 kwam zijn monografie ‘Sancho Don’t Care’ uit bij MER (Borgerhoff & Lambrigts), in navolging van een cataloog ‘You know, the works’ die de gelijknamige solotentoonstelling in Ontsteking Gent begeleidde.

bottom of page