
Het leven van de materie is een terugkerend thema in de werken van Alberto Scodro. Hij cultiveert zijn tuin en leeft bijna in zelfvoorziening. De natuurlijke elementen bepalen zijn praktijk, en hij kijkt daarbij ook naar het onzichtbare in het proces van de materie. In een gecomprimeerd beeld maakt hij de gelaagdheid en de verglazing zichtbaar van zand, glas, glazuur, pigmenten en metalen. Zo manifesteert de kristallisatie van tijd, ruimte, materie en energie zich in de sculptuur.
UG#Outsider_2022
Het werk van Alberto Scodro (1984, Italië) kan in verband worden gebracht met de stroming die Janet Bennett omschrijft als vitalistisch materialisme. Het leven van de materie is inderdaad een terugkerend thema in de meeste werken van Scodro. Hij cultiveert zijn tuin en leeft bijna in zelfvoorziening. De natuurlijke elementen voeden hem letterlijk en figuurlijk, zij bepalen zijn praktijk.
De sculptuur UG#Outsider_2022 behandelt de kwestie van het onzichtbare in het proces van materie en geeft een gecomprimeerd resultaat aan een proces van gelaagdheid en verglazing van zand, glas, glazuur, pigmenten en metalen. Het werk wil de kristallisatie van tijd, ruimte, materie en energie manifesteren.
Alberto Scodro

Door de voorkeur te geven aan een site-specific benadering, maakt hij gebruik van beeldhouwkunst en installatie om de krachten en krachten, zowel architectonisch als natuurlijk, die ruimtes doorkruisen zichtbaar te maken. Scodro's werken zijn strengen van energie en worden opgevat als uitbreidingen of aftreksels van de omringende ruimte. Hij is geïnteresseerd in het gebruik van alle soorten media, materialen en elementen, hoewel zijn werk de laatste jaren gekenmerkt wordt door een meer rigoureuze en wetenschappelijke benadering. Experimenterend met een selectie van natuurlijke mineralen en glas, onderzoekt hij de processen van gieten en het samenvoegen van materialen in hun specifieke context of betekenis.
Selected solo exhibition: "Sunflowers" Cardrde gallery, Bologna; "Senza Nuvole", Museum of Bassano del Grappa, It; "Paths forced into the palm of your hand" Caves gallery, Melbourne; “Just For a Drop”, L’Escaut, Bruxelles, “Eocene” Car DRDE, Bologna, “Cime et Terre“ Instituto italiano di cultura” Bruxelles; "The sight couldn’t be any better", Augusta gallery, Suomelinna, Helsinki; “Spannung”, Viafarini, Milan; “Verso”, Monastero Bormida; Fune, Spazio Monotono, Vicenza.
Selected collettive exhibition: "CRMCS #3", Gallery Zwart Huis, Bruxelles; "Forma Viva Open Air Stone Sculpture Collection", Portorož, Slo; “Verre Banden" Kristof de Clercq, Ghent, Belgio; "Sentieri non-euclidei", Dolomiti Contemporanee, Casso; "Norma", Maison Pilrgims, Bruxelles, “Signori prego si accomodino #2”, Venezia, “Superficial” a cura di D. Capra, Studio la Città, Verona, “Color my life with the chaos of trouble” Clima Gallery, Milan, “Flow” a cura di Maria Yvonne Pugliese, Basilica Palladiana, Vicenza, “Won’t you don’t see” a cura di E. Lambion, Maison Gregoire, Bruxelles, "Real Track", Galleria Civica G. Segantini, Arco, Fondazione Bevilacqua la Masa, Venice, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin; Viafarini, Milano; Cuulturecentruum, Strombeek, Bruxelles. Pubblic Artwork: ”L’ago nella punta del Lago” MAG, Riva del Garda, Mart, TN, Milky Way, Gallerie Obalne, Izola, Slo.